Vihreiden Järvinen lähtee ehdolle eduskuntavaaleihin

TIEDOTE 1.12.2018

Kansanedustaja Heli Järvinen (vihr.) on päättänyt lähteä ehdolle Kaakkois-Suomen Vihreiden pyynnöstä kevään eduskuntavaaleihin. Järvinen on toisen kauden kansanedustaja Kerimäeltä ja hän on toiminut muun muassa Vihreiden naisten puheenjohtajana sekä tällä kaudella eduskuntaryhmänsä ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan varapuheenjohtajana.

–Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja köyhyyden torjumiseksi tarvitaan tomerampia tekoja. Koulutus ja tasa-arvo kaipaavat kehittäjiä nykyhallituksen leikkausten tilalle. Myös pienituloisten eläkeläisten tilannetta on parannettava pikaisesti, Järvinen listaa tulevan kauden haasteita.

Järvinen ilmoitti ehdokkuudestaan tavatessaan Mikkelissä torilla ihmisiä lauantaina yhdessä puolueen puheenjohtajan Pekka Haaviston kanssa.

–Olen iloinen saadessamme Helin vaaliveturiksi, sillä hän on määrätietoinen ja osaava toimija, joka on tehnyt paljon töitä tasa-arvon, työelämän joustavuuden sekä erityisesti pienyrittäjien tilanteen edistämiseksi. Vahva tavoitteemme on saada nyt Kaakkois-Suomesta läpi kaksi kansanedustajaa, Haavisto toteaa.

 

Lisätietoja:

kansanedustaja Heli Järvinen

puh. 050 512 1736

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Vihreiden Järvinen huolissaan Metsähallituksen hakkuista

TIEDOTE

25.10.2018

Metsähallitus on muuttanut hakkuutapojaan tällä vuosituhannella. Se hakkaa nyt nuorempaa metsää kuin aiemmin. Osa puista on halkaisijaltaan vain noin 15-senttistä. 

Samaan aikaan valtion Metsähallitukselle esittämät tuottovaatimukset ovat nousseet. Vihreiden kansanedustaja Heli Järvisen mukaan Metsähallituksen tuottotavoitteita on tarkasteltava kriittisesti.

–Nyt metsiä hakataan nuorina tuottotavoitteiden täyttämiseksi, mutta samalla pienennetään metsien hiilinielua, mikä taas on ilmastotavoitteiden vastaista. Siksi Eduskunnan pitää vähentää Metsähallituksen tuottotavoitteita, jottei sen tarvitse hakata metsää liian aikaisin, Järvinen sanoo.

Metsähallituksen hakkuiden toinen haaste liittyy korkokantaan. Laskentamallien avulla metsätaloudessa haetaan taloudellisesti parasta hakkuuhetkeä. Metsähallitus pyrkii maksimoimaan nettotuloja laskemalla tulevien hakkuiden niin sanottua nykyarvoa neljän prosentin diskonttokorolla.

Ylen uutisen laskelmien mukaan esimerkkimetsää kannattaisi kahden prosentin korolla kasvattaa 107-vuotiaaksi, mutta Metsähallituksen käyttämällä neljän prosentin korolla ainoastaan 63-vuotiaaksi. Tutkijat ovatkin arvostelleet Metsähallitusta liian korkeiden korkojen käyttämisestä laskelmissaan. Järvinen yhtyy tutkijoiden näkemykseen.

–Olisi kaikkien kannalta parempi vaihtoehto antaa metsän kasvaa mahdollisimman vanhaksi. Näin metsät sitoisivat enemmän hiiltä. Toivon avointa keskustelua Metsähallituksen hakkuiden tavoitemääristä ja korkokannoista, Järvinen sanoo.

Järvinen jätti aiheesta kirjallisen kysymyksen.

Ministeriö ei ota vastuuta Kela-kyytien ongelmista

TIEDOTE

25.9.2018

Taksiyrittäjät ovat joutuneet odottamaan jopa useita kuukausia korvauksia jo ajetuista Kela-kyydeistä esimerkiksi Etelä-Savossa. Taksiliikennelain vapauttamisen myötä Kela-korvattavien kyytien ajaminen on muuttunut haasteelliseksi ja osittain myös kannattamattomaksi monelle taksiyrittäjälle. Sosiaali- ja terveysministeriö ei ota vastuuta Kela-kyytien ongelmista.

Vihreiden kansanedustaja Heli Järvinen on pettynyt, että sosiaali- ja terveysministeriö pesee kätensä Kela-kyytien kilpailutuksen aiheuttamista ongelmista.

–On ymmärrettävää, ettei ministeriö vastaa Kela-sopimuksista eikä laitteistoihin tai maksamiseen liittyvistä ongelmista, mutta ongelmista kärsivillä taksikuskeilla on lupa odottaa ministeriön ohjeistusta, kun puutteellisesti toimivien laitteiden vuoksi maksatuksessa on jopa kolmen kuukauden viiveitä, Järvinen toteaa.

Maakunnissa taksiyrittäjän tuloista jopa yli puolet voi muodostua Kela-korvattavista kyydeistä. Kun yrittäjät eivät ole saaneet Kelalta korvauksia kuukausiin, on moni yrittäjä ajautunut todella tukalaan tilanteeseen.

–Sanomattakin on selvää, ettei yrittäjiä voi pistää odottamaan kuukausikaupalla korvauksia jo ajetuista taksimatkoista, Järvinen sanoo.

Etelä-Savossa kilpailutuksen voittanut Pro-Keskus Oy on vastannut Kela-kuljetuksista heinäkuun alusta alkaen. Uusissa taksimittareissa on ollut ongelmia, joten yrittäjät ovat toimittaneet paperisia kuitteja korvattavista taksimatkoista. Pro-Keskuksen mukaan juuri paperisten kuittien käsittely on aiheuttanut ruuhkaa järjestelmään.

Järvinen tiedusteli kirjallisessa kysymyksessään sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattilalta (sin), miten hallitus aikoo tarttua haasteisiin, joita Kela-kyydeissä on ilmennyt. Ministerin mukaan vastuu ongelmista on Kelan ja tilausvälityskeskusten välillä. Sosiaali- ja terveysministeriö myöntää, että korvattavien taksimatkojen tilausvälityskeskusten palvelu on sisältänyt ongelmia.

–Ministeriön pitää kantaa vastuu taksiliikenteen toimivuudesta etenkin, kun Kelan kilpailutus juontaa juurensa keväällä hyväksyttyyn taksiliikennelakiin. Tällaisissa tilanteissa ministeriö ei saa seisoa tumput suorina, vaan jonkinlaista ohjeistusta sieltä on tultava, Järvinen toteaa.

Myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto on puuttunut Kela-kyytien ongelmalliseen kilpailutukseen. Virasto tutkii, toimivatko tilausvälitysyhtiöt syrjivästi ja ovatko kilpailutuksen ongelmat ristiriidassa taksimarkkinoiden avaamisella tavoiteltujen hyötyjen kanssa. Kyytipalveluita järjestää tällä hetkellä yhdeksän eri tilauspalveluyhtiötä, jotka kilpailutettiin viime keväänä.

Sivu 2 / 9