Vihreiden Järvinen huolissaan Metsähallituksen hakkuista

TIEDOTE

25.10.2018

Metsähallitus on muuttanut hakkuutapojaan tällä vuosituhannella. Se hakkaa nyt nuorempaa metsää kuin aiemmin. Osa puista on halkaisijaltaan vain noin 15-senttistä.

Samaan aikaan valtion Metsähallitukselle esittämät tuottovaatimukset ovat nousseet. Vihreiden kansanedustaja Heli Järvisen mukaan Metsähallituksen tuottotavoitteita on tarkasteltava kriittisesti.

–Nyt metsiä hakataan nuorina tuottotavoitteiden täyttämiseksi, mutta samalla pienennetään metsien hiilinielua, mikä taas on ilmastotavoitteiden vastaista. Siksi Eduskunnan pitää vähentää Metsähallituksen tuottotavoitteita, jottei sen tarvitse hakata metsää liian aikaisin, Järvinen sanoo.

Metsähallituksen hakkuiden toinen haaste liittyy korkokantaan. Laskentamallien avulla metsätaloudessa haetaan taloudellisesti parasta hakkuuhetkeä. Metsähallitus pyrkii maksimoimaan nettotuloja laskemalla tulevien hakkuiden niin sanottua nykyarvoa neljän prosentin diskonttokorolla.

Ylen uutisen laskelmien mukaan esimerkkimetsää kannattaisi kahden prosentin korolla kasvattaa 107-vuotiaaksi, mutta Metsähallituksen käyttämällä neljän prosentin korolla ainoastaan 63-vuotiaaksi. Tutkijat ovatkin arvostelleet Metsähallitusta liian korkeiden korkojen käyttämisestä laskelmissaan. Järvinen yhtyy tutkijoiden näkemykseen.

–Olisi kaikkien kannalta parempi vaihtoehto antaa metsän kasvaa mahdollisimman vanhaksi. Näin metsät sitoisivat enemmän hiiltä. Toivon avointa keskustelua Metsähallituksen hakkuiden tavoitemääristä ja korkokannoista, Järvinen sanoo.

Järvinen jätti aiheesta kirjallisen kysymyksen.