Vihreät ajavat: Savonlinnalle tukipaketti kehittymiseen

TIEDOTE

31.8.2018

Vihreät ajavat Savonlinnalle tukipakettia äkillisen rakennemuutoksen tueksi ensi kaudelle. Tukipaketteja on aiemmin käytetty tuloksellisesti alueilla, joista on poistunut metsä-, auto tai sähköteknistä teollisuutta. Savonlinnan seutu ansaitsee samankaltaisen tukipaketin erityisesti, sillä siellä rakennemuutos johtuu hallituksen omista toimista eli opettajankoulutuspaikkojen siirtämisestä toisaalle. Tuen jaosta on aiemmin samankaltaista kokemusta etenkin varuskuntapaikkakunnilla, kuten Kauhavalla ja Kotka-Haminan seutukunnalla.

Opettajankoulutuslaitoksen lopettaminen on näivettämässä Savonlinnan seutua vauhdilla. Väestön poismuutto on lähes kaksinkertaistunut edellisvuodesta, viidennes kivijalkakaupoista on tyhjinä, opiskelija-asuntojen käyttöaste on romahtanut ja asuntojen myynti on hidastunut. Hallitus lupasi laajaa kompensaatiopakettia kaupunkiseudulle korvaukseksi, mutta käytännössä se on kutistunut 30 uuteen opiskelijapaikkaan ja pieniin rahallisiin panostuksiin.

Kansanedustaja Heli Järvinen on erityisen pettynyt, ettei edes tämän syksyn budjettiriihessä hallituspuolueilta löytynyt halua Savonlinnan seudulle luvattuihin kompensaatioihin.

–Vastuu on kaikilla hallituspuolueilla, sillä niillä oli vielä yhteisesti jaettavana 50 miljoonaa euroa ylimääräistä rahaa kunkin puolueen toiveiden mukaisesti. Yhdelläkään hallituspuolueella ei ollut halua antaa luvattua tukea Savonlinnalle.

Järvinen iloitsee, että Vihreillä tämä halu on.

–Tarkkaa rahasummaa pitää yhdessä hallituskumppaneiden kanssa miettiä, mutta miljoonaluokan tuella pitää olla aitoa vaikutusta työllistymiseen ja elinkeinorakenteen kestävään kehitykseen, toteaa Järvinen, joka nosti kysymyksen esiin Vihreän eduskuntaryhmän kesäkokouksessa.

Äkillisen rakennemuutoksen alueiksi on hyväksytty aiemmin kohteita, joissa elinkeinorakenteen muutokset aiheuttavat runsasta työttömyyttä; joissa vaikutukset heijastuvat laajalle alueelle; joissa muutos on pysyvä ja joilla on elinkeinorakenteen uudistamispotentiaalia. Savonlinnassa nämä kriteerit täyttyvät.

–Meillä on paljon hyvää vipinää yritysmaailmassa matkailun, metsä- ja puuteollisuuden, veneenrakentamisen, oluttuotannon ja monella muulla alalla. Lisärahoituksella on oleellinen merkitys uuden yritystoiminnan ja työpaikkojen luomisessa. Ainoa mikä meiltä vielä puuttuu, ovat rahat sekä alueen toimijoiden yhdessä laatima valmiussuunnitelma kehityksen tueksi. Siihen työhön haastan nyt alueen yritykset sekä elinkeinotoimen, kannustaa Järvinen.

Kaiken kaikkiaan äkillisen rakennemuutoksen alueita on vuosina 2007–2013 ollut yhteensä lähes 30. Tällä hallituskaudella rahoitusta ei ole käytetty.