Järvinen on huolissaan sote-kustannusten kasvusta

Vihreiden kansanedustaja Heli Järvinen pelkää, että sosiaali- ja terveydenhuoltouudistuksen kustannukset karkaavat käsistä. Vaarana on, että soten valinnanvapausmalli lisää kokonaiskustannuksia.

Valtakunnallisesti sote-palvelut maksavat noin 20 miljardia euroa vuodessa. Vertailun vuoksi valtion vuosittainen budjetti on noin 55 miljardia euroa. Sotessa on kyse suurista rahamääristä.

– Tämä kuvaa hankkeen suuruusluokkaa. Selvää on se, että tässä pelissä me tulemme joko häviämään tai voittamaan, Järvinen sanoi keskiviikkona eduskunnan täysistunnossa, jossa käsiteltiin soten valinnanvapautta.

Järvisen mukaan uudistuksen ongelmana ei ole maakuntahallinnon rakentaminen, vaan valinnanvapauden kulujen ennakoinnin mahdottomuus. Järvisen mukaan maakuntahallinnon lainsäädäntöä voidaan tulevaisuudessa korjata. Suurempi murhe on valinnanvapaudesta aiheutuvat kustannukset.

– Soten vieminen loppuun on vähän kuin pokerin pelaamista 20 miljardin euron peruspotilla. Miten me pystymme muuttamaan valinnanvapausmallia, kun kaikki on avattu? Mikä on se käsijarru, jota voimme käyttää sen jälkeen, jos käteen onkin jäämässä mustapekka ja miljardien tappiot? Järvinen kysyi täysistunnossa.

Soten monivaiheisesta valmistelusta huolimatta Järvisen näkemys on, että hanke viedään maaliin tällä hallituskaudella. Hän toivoo, että hallitus ottaa huomioon asiantuntijoiden lausunnot. Sote-lait saivat poikkeuksellisen tyrmäävän vastaanoton lausuntokierroksella.