Järvinen vaatii työttömille parempia palveluja

Monet työttömille suunnatut palvelut toimivat puutteellisesti. Esimerkiksi viime keväänä aloitettujen kolmen kuukauden välein tehtävien työttömien haastattelujen piirissä on vieläkin vasta reilut 60 prosenttia työttömistä.

– Moni haastateltu työtön on ollut palveluun tyytyväinen, mutta samaan aikaan liian iso joukko jää kokonaan palvelun ulkopuolelle, koska TE-toimistoilla ei ole riittäviä resursseja asian hoitamiseen, Järvinen harmittelee. Hänen mukaansa ero muihin Pohjoismaihin on merkittävä. Esimerkiksi Ruotsissa TE-virkailijoita on lähes kuusinkertainen ja Tanskassa lähes 20-kertainen määrä Suomeen verrattuna.

Aktiivimallin nostattama kritiikki on tuonut esiin monia muitakin puutteita.

– Lukuisat työttömät ovat olleet yhteydessä palvelujen puutteesta liittyen aktiivimallin vaatimaan työllisyyskoulutukseen ja muuhun palvelutarpeeseen. Yksi työtön, joka ei pitkittyneestä työttömyydestään huolimatta ole päässyt palvelujen piiriin, lähetti minulle TE-toimijoilta saamansa kirjeen. Siinä kysyttiin, kuinka työtön on toteuttanut kolme kuukautta aiemmin netin välityksellä saamaansa tehtävää, joka kuului: "Lue verkkosivulta työnhakijan oikeuksista ja velvollisuuksista". Osasin vastata kysyjälle vain, että lue pyydetty teksti ja vastaa sitten lukeneesi se. Näin hän toimi ja sai viikon kuluttua vahvistuksen olevansa  oikeutettu työttömyyskorvaukseen jatkossakin. Miten tämänkaltainen toiminta edistää kenenkään työllistymistä, Järvinen hämmästelee työttömän tavoin.

Myös TE-palveluiden sähköisen asioinnin uudistus viime heinäkuussa on aiheuttanut ongelmia korvauksen saantiin, sillä työnhaku tulee voimaan vain hetkellisesti, jos hakija ei huomaa tehdä palvelutarvearviota kahden arkipäivän sisällä.

Suomen suurin työttömyyskassa YTK kertoo, että jäseniltä saadun palautteen perusteella ohjeistus ei ole riittävää eikä verkkopalvelu toimi kunnolla mobiilissa. Sen mukaan jopa tuhansien työnhakijoiden toimeentulo on vaarassa joka kuukausi osan työttömyystuista jäädessä saamatta työnhaun katkeamisen takia, koska TE-palveluiden sähköiseen asiointiin tehty uudistus toimii huonosti.

Arviolta noin kymmenen prosenttia työttömäksi ilmoittautuneista ei syystä tai toisesta ole osannut tai ymmärtänyt tehdä verkossa palvelutarpeen arviointia, jossa työnhakija vastaa kysymyksiin hänen työkyvyistään ja -haluistaan. Pelkästään YTK:n jäsenistä satojen työttömien työnhaku on katkennut alkuunsa. Kokonaisuudessaan ongelmia arvioidaan olevan lähes 2 000 työttömällä joka kuukausi.

Järvinen on tehnyt hallitukselle kirjallisia kysymyksiä siitä, edistävätkö työttömillä teetätettävät tehtävät aidosti työllistymismahdollisuuksia ja miten varmistetaan riittävät resurssit, jotta kaikki työttömät saadaan aitojen palveluiden pariin ilman tahattomia katkoja työttömyysturvaan.

Lisätietoja:

kansanedustaja Heli Järvinen (vihr.)

puh. 050 512 1736

avustaja Heidi Järvenpää