Pääministeri kannustaa yhteiseen kampanjaan tuottajahintojen parantamiseksi

Kansanedustaja Heli Järvinen (vihr.) nosti maatalouden välikysymyskeskustelussa esiin ongelman elintarvikkeiden tuottajahinnoista.

-Tuottajien osuus hinnoista on jatkuvasti laskenut, esimerkiksi maidon tuottajahinta pelkästään viime vuonna lähes 20 %. Kuitenkin suuri osa suomalaisista olisi valmis maksamaan elintarvikkeista nykyistä enemmän. Miten saamme kaikki, niin hallituksen, kaupat kuin meidät kuluttajatkin yhteiseen työhön sen eteen, että tuottajat saisivat nykyistä suuremman osuuden elintarvikkeista, Järvinen kysyi keskustelussa.

Pääministeri Juha Sipilä piti ajatusta yhteisestä tempauksesta hyvänä.

-Minusta me kaikki voisimme ottaa haasteen vastaan, ja vaatia kauppoja merkitsemään sellaisia elintarvikkeita, joista tuottajalle maksetaan vaikka kilohinnalta 10 senttiä tavallista parempi hinta, hän vastasi.

Suomalaisen Työn Liiton julkaiseman tutkimuksen mukaan yli 70 prosenttia suomalaisista on valmiita maksamaan vähintään 10 prosenttia enemmän suomalaisesta tuotteesta ja palvelusta. Ruotsissa yksi kauppaketju maksaa jo tuottajalle noin 10 sentin ylimääräistä lisää litralta.