Terveiset OECD-maiden kokouksesta

Minulla oli ilo edustaa Suomea OECD-maiden kokouksessa ja pitää alustus syistä, jotka ovat pitäneet Suomen koulumenestystä mittaavan Pisa-tutkimuksen huipulla vuosia. Mm. näistä kerroin:

 

-meillä on laadukas opettajankoulutus, johon valikoituu vain 10-15% hakijoista ja jota todella arvostetaan. Ilman loppututkintoa virkaa opettajana ei saa.

-oleellista on myös koulutuksen laajuus. Koska nuoret helposti rakastuvat opiskeluaikanaan ja jäävät opiskelupaikkakunnalle, on tärkeää pitää yllä laajaa opettajankoulutuksen verkkoa. Jo nyt näyttää Itä-Suomen tulevaisuuden kannalta heikolta, kun koko Itä-Suomen opetus keskitetään yhteen paikkaan Joensuuhun. Länsi-Suomessa opetusta saa 8 yksikössä!!

-opettajan työ on arvostettua ja itsenäistä. Kukaan ei puhalla opettajan niskaan, vaan jokainen voi toteuttaa opetussuunnitelmaa luovasti ja itsenäisesti.

-toisin kuin vaikkapa Saksassa meillä oppilaita ei jaotella taitotason mukaan. Meillä ei myöskään ole erillisiä tyttö- tai poikakouluja. Lähes jokainen valitsee lähikoulunsa, mikä takaa käytännössä myös laadun säilymisen jokaisessa koulussa.

-riippumatta siis sosiaalisesta, taloudellisesta tai uskonnollisesta taustasta koulu ja koulutus on yhtäläinen.

-koulutus on kaikille pääosin maksutonta. Kirjat, opetusmateriaalit, terveydenhoito ja matkat maksetaan jokaiselle aina lukioon asti.

-kaikilla lapsilla on myös oppivelvollisuus 9 vuotta riippumatta taidoista,
kunnosta tai vammoista.

-iso tekijä on myös yhtenäiset koulupäivät ja maksuton kouluruokailu. Vain reilulla parilla eurolla oppilasta kohden varmistetaan paitsi, että jokainen lapsi saa joka päivä lämpimän aterian, myös se, että vanhemmat -lue: äidit- vapautetaan lounaan ja eväiden laitosta työelämään.

-laatua ei saa määrällä. Esimerkiksi Isossa Britanniassa koulutie voi alkaa 3-vuotiaana ja kouluvuosi sisältää 150 tuntia enemmän kuin Suomessa. Silti päihitämme britit Pisa-tuloksissa joka kategoriassa.

 

Laadukkaan koulutuksen voisi kiteyttää hyvän kehään.

 

Sodan jälkeen lapsikuolleisuus oli meilläkin paljon yleisempää, maa ja etenkin miehet verillä ja rakennustyö aloitettiin lähes tyhjästä. Asiaansa uskovat ihmiset loivat kuitenkin kattavan neuvolajärjestelmän, laadukkaan päivähoidon ja oikeuden varhaiskasvatukseen jokaiselle lapselle.

 

Silti myös meillä oppimistulokset ovat eriarvoistumassa. Luonnontieteiden, lukemisen ja matematiikan osaaminen on heikentynyt erityisesti pojilla. Perheiden asema alkaa näkyä myös oppimistuloksissa. Siksi tarvitsemme myös uusia keinoja, jottei tilanne enää heikkene. Mieluusti kuulen, mitä keinoja te löydätte ja ehdotatte!

 

Maksuton koulutus, laadukas tukiopetusjärjestelmä, osaavat psykologit ja kuraattorit sekä ehkä maailman parhaat opettajat yhdistettynä ideaan elämänmittaisesta oppimisesta on arvo, jota ei kannata hylätä tai romuttaa. Pidetään siksi kiinni laajasta ja laadukkaasta opetuksesta jatkossakin. Se on paljon tärkeämpi arvo kuin yksittäiset Pisa-tulokset.